KENNISPLATFORM VOOR LABORATORIA

Zet de volgende stap in je carrière met een overtuigend cv
en een aansprekend LinkedIn profiel

CheckMark Labrecruitment helpt je graag op weg om voor jou een betere baan te vinden. Met een paar essentiële zaken hierin kun je ook zelf aan de slag, door te zorgen voor een goed cv en een sprekend online profiel. Met de tips in dit artikel om een overtuigend curriculum vitae en een aansprekend LinkedIn profiel te maken, heb jij zo die uitdagende nieuwe functie te pakken!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een overtuigend en duidelijk cv is essentieel, want je cv wordt altijd als eerste en soms als enige gelezen. Hoe bouw je een cv op? Wat zet je er wel en niet in? Hoe lang mag een cv zijn? We hebben 15 tips voor je opgesteld, die helpen om een sterk cv te schrijven.

  • Zorg dat je cv altijd actueel is, dus bijgewerkt tot vandaag.
  • Controleer per sollicitatie of je je cv moet aanpassen: probeer kernwoorden uit de vacature terug te laten komen in jouw cv.
  • Maak je cv persoonlijk. Voeg een leuke maar zakelijke foto toe en vertel in het kort (maximaal drie regels) wie je bent, wat je zoekt en wat je te bieden hebt.
  • Deel je cv op in vijf kopjes: persoonlijke gegevens, opleiding, werkervaring, overige werkervaring en additionele informatie.
  • Maak je cv niet langer dan twee tot drie pagina’s. Als je veel publicaties hebt, vermeld deze in een aparte bijlage, waarnaar je verwijst in je cv.
  • Houd persoonlijke gegevens kort. Voor- en achternaam, adres, privé e-mailadres, geboortedatum en mobiele nummer zijn voldoende.
  • Zorg voor een goed bijgewerkt LinkedIn profiel en vermeld de link in je cv.
  • Vermeld je opleidingen en werkervaringen in omgekeerde chronologische volgorde. Je begint dus met je meest recente baan. Noteer hierbij een duidelijk tijdvak (mm/jjjj – mm/jjjj).
  • Alle relevante werkervaring telt, dus ook stages en afstudeertrajecten. Beschrijf deze onder ‘werkervaring’ en niet bij ‘opleidingen’.
  • Vermeld bij ‘werkervaring’ niet alleen je functie (en titel/doel van je onderzoek), maar beschrijf vooral bondig je taken, verantwoordelijkheden en prestaties.
  • Vermeld in de bijbehorende periode welke belangrijkste technieken/vaardigheden je hebt toegepast of geleerd. Zo weet de recruiter wanneer en hoelang je hierin ervaring hebt opgedaan.
  • Heb je veel werkervaring? Beschrijf oudere ervaring (ouder dan 7-10 jaar) kort, zodat je cv niet te lang wordt. Hiermee leg je tevens de nadruk op je recente ervaring.
  • Houd zinnen kort en gebruik regelmatig opsommingstekens. Schrijf geen leen lappen tekst! Dit zal de recruiter namelijk niet gunstig stemmen. Denk bij alles na over de relevantie ervan en wees vooral eerlijk.
  • Check nogmaals grondig de spelling! Laat het bij voorkeur door iemand anders nalezen.
  • Vermeld referenties (naam, organisatie en functie), maar zonder contactgegevens.
    Controleer wél vooraf bij die personen of je hun naam mag vermelden!


Een aansprekend LinkedIn Profiel

Potentiële werkgevers bekijken tegenwoordig ook je online profiel. LinkedIn is in deze niet meer weg te denken. Zorg er dus voor dat je online profiel er ook professioneel uit ziet. Hoe? Deze tips helpen je verder.

  •  Wees helder en duidelijk wie je bent in de headline van je profiel. Dit is de regel onder je naam en zorg ervoor dat deze regel een aantal woorden bevat waarop je wilt dat je gevonden wordt.
  • Zorg voor een goede zakelijke portretfoto met professionele uitstraling.
  • Kies de juiste bedrijfstak zodat je gevonden wordt in het vakgebied waar je gevonden wil worden.
  • Recruiters zoeken vaak in een straal om postcode naar nieuwe medewerkers. Vul daarom je postcode en woonplaats in van de plaats waar je wilt werken.
  •  Wees niet bang om een aanbeveling te vragen (recommendation). Vraag het bij voorkeur persoonlijk. Je zult verbaasd staan hoeveel mensen bereid zijn je deze dienst te bewijzen.
  • Zorg dat je profiel helemaal compleet is voor je contacten uitnodigt. Een eerste indruk maak je maar een keer! Je profiel is pas compleet als je 50 connecties hebt.
  • Neem actief deel aan discussiegroepen binnen je vakgebied. Actief deelnemen aan een aantal vakgerichte groepen levert je veel meer op dan anonieme ‘abonnementen’ op een scala aan groepen.
  • Geef minimaal eenmaal per week een nuttige zakelijke update. De status update werkt als nieuwsbrief. Hiermee vergroot je je zichtbaarheid.
  • Maak uitnodigingen persoonlijk. Enkel gebruik maken van de tekst: ‘I’d like to add you to my professional network on LinkedIn’ komt erg gemakzuchtig over en nodigt niet uit tot het leggen van een connectie.

 

Laat gratis je cv checken

Als je al onze cv-tips hebt toegepast, kun je jouw cv door ons laten checken. Wij hebben expertise in het vakgebied chemie & life sciences en weten wat belangrijk is om te vermelden in jouw cv. We helpen je graag!

Stuur je cv in voor een gratis check naar cv-check@checkmark.nl.

AGENDA

KOOPJESHOEK

KOOPJESHOEK

ABONNEMENT

WILT U ADVERTEREN?